Sunday, September 29, 2013

Безглутеново брашно


 
Безглутеновата диета все повече и повече набира популярност в световен мащаб, не само защото редица изследвания сочат вредното влияние на глутена върху човешкия организъм, а защото зърнените култури, които се ползват в производството на тестени и други храни сa хибриди с повишено количество на полипептиди, какъвто е и глутена. Самата дума глутен (лат. gluten) означава „лепило” и се съдържа в редица житни култури, като пшеница, ръж, шпелта, камут, ечемик. Веществото придава еластичност на тестото, като спомага за запазване на формата му при процеса на втасване.

Овесът сам по себе си не съдържа глутен, но трябва да  е отглеждан   и пакетиран чиста среда, което е трудно изпълнимо условие. Някои марки овес обозначават  липсата на глутен в етикетите си като предимство.

 Причината, защо все повече хора се оплакват от алергии и/или висока чувствителност към глутена не е особено ясна или просто за сега не е разгласена официално, онези които искат да почерпят повече информация могат да потърсят книгата на д-р William Davis / Wheat Belly.

Симптомите, които могат да ви подскажат,че имате нетолерантност към глутен са следните:

1.    Стомашно-чревни, те могат да включват един или няколко от следните характеристики: газ, подуване на корема, гадене, коремни спазми, запек, диария, или с променлив комбинация от двете - IBS (синдром на раздразнените черва).

2.    Главоболие или мигрени.

3.    Фибромиалгия: фибромиалгията не е болест, това е синдром и буквално означава следното: Fibro = съединителната тъкан; Myo = Muscle; Algia = Pain.

4.    Емоционални проблеми и резки, ирационални смени на настроението.

5.    Неврологични проблеми, включително световъртеж, трудно балансиране, и периферна невропатия засягаща нервите извън централната нервна система, в резултат на което се усеща болка, немощ или изтръпване на крайниците.

6.    Умора, хронична или почти след всяко хранене. Синдром на хронична умора (CFS), подобно на фибромиалгия е синдром, а не заболяване. Ако ви поставят подобна диагноза, това означава, че лекарят не може да намери причина за умората.

 

Необходимо е да спазвате 60 дневна диета, за да почувствате разлика в състоянието си и да наблюдавате за отшумяването на по-горе написаните симптоми. Всяка зърнена култура може да се смели дори в домашни условия с помоща на електрическа мелничка за кафе или блендер. Ето, различни видове брашна и нишестета, които стават за заместване и основна употреба в кухнята ви, ако сте страдате от непоносимост към глутена.

·       Елда (гречка)-галети (Франция)

·       Амарант-тестени изделия

·       Ориз (бял и кафяв)

·       Царевица (нишесте)-тортии, чипсове, тестени изделия

·       Картофено брашно, флейки, нишесте-тестени изделия, десерти, панировки

·       Киноа

·       Тапиока,  перли и нишесте-кремове и десерти

·       Брашно от Нахут-ползва се в индийската кухня  за направата на плосък хляб, сосове, в Италия се прави плосък хляб и пица наречена фарината

·       Брашно от Леща-в Индия правят палачинки dosa и плосък хляб paratha

·       Просо

·       Сорго

·       Teff –брашно от което се  прави ферментирала каша, която се ползва за дунапренен вид хляб, тип-палачинка в Етиопия-injera

·       Бадемово брашно-подходящо за десерти

·       Кокосово брашно-подходящо за десерти

·       Соево брашно

·       Брашно от кестени (ядливи, разбира се!)-подходящо за тестени изделия ползва се във Франция и Италия

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...